Dart, eller det mer svenska pilkastning, är ett roligt spel som egentligen alla kan spela. Det finns dessutom flera olika varianter om man vill anpassa nivån efter hur man spelare.
Här är en genomgång för hur dart går till, darttavlans uppbyggnad och olika varianter som man kan spela.
Darttavlan och olika poäng
Darttavlan är uppbyggd med olika fält som ger olika mycket poäng. Träffar du utanför den yttre färgade ringen eller om pilen inte sätter sig så får du 0 poäng.
De vita och svarta fälten ger samma poäng som siffran som står utanför på den svarta ringen. Träffar du med en pil på det svarta området nedanför siffran 20 så får du alltså 20 poäng och träffar du det vita innanför 5:an får du 5 poäng.
Träffar du ett grönt eller rött område så ger det olika mycket poäng. Om du träffar ett rött eller grönt område i den yttre ringen så multipliceras den yttre siffran med 2. Sätter du det yttre röda området nedanför 20 så får du alltså 40 poäng (2×20).
Träffar du istället i den näst yttersta ringen så får du istället 3 gånger poängen. En pil i det röda området nedanför 20 ger alltså 60 poäng (3×20).
Längst in i mitten så har du Bullseye med ett rött område som ger 50 poäng. Det gröna utanför kallas för ”enkel bull” och ger hälften, alltså 25 poäng.

Avstånd och höjd för darttavlan
När man tävlar i dart så är avstånden viktigt så det blir jämnt. Darttavlan ska hänga på 1,73 meters höjd till mitten av tavlan (bullseye) och de som kastar ska stå på minst 2,37 meters avstånd från tavlans framkant.

Olika dartspel
Det finns rätt många olika varianter som man kan spela när det kommer till dart och egentligen är det bara ens egna fantasi som sätter gränserna för vilka regler man vill spela med. Det vanligaste är dock 301 eller 501 som man också tävlar i.
301 eller 501 dart
Till skillnad mot många andra sporter och spel så räknar man i dart nedåt från en viss poäng istället för uppåt. Oavsett om man spelar 301 eller 501, där 301 är för singel och 501 är för lag, så är reglerna desamma.
Du börjar alltså med en bestämd poäng, 301 eller 501, och ska sedan komma ned till noll. Du drar alltså av poäng för varje träffa du får. Den ena spelaren börjar att kasta 3 pilar, poängen räknas samman och dras av från totalen innan det är motståndarens tur.
Du kanske sätter 7-15-40, vilket blir totalt 62 poäng och du har då kvar 239 poäng (301-62). Nästa gång det är din tur så kastar du 3-12-20, vilket blir totalt 35 poäng och du har då kvar 204 poäng (239-35).
Så håller man på tills man närmar sig 0 poäng. För att vinna måste man gå ut på exakt 0 poäng, vilket innebär att du i sista kastet måste träffa rätt poäng för att gå ut. Om du istället hamnar på minus så räknas inte pilarna utan du står kvar på din tidigare poäng. I de officiella reglerna ska du även sätta en dubbel (yttre poängringen) eller bullseye i sista kastet för att vinna.
Skippar man det sista steget med att gå exakt jämnt ut så kan egentligen vem som helst spela eftersom du bara behöver träffa tavlan.
Klockan
En annan populär variant på dart är att man ska sätta alla siffror i ordningsföljd. Man turas om att kasta 3 pilar och ska alltså börja med att träffa 20, sedan 19 osv. tills man har 1:an kvar. De gröna och röda områdena spelar alltså i detta spelet ingen roll. Som avslutning kan man spela med regeln att man måste sätta bullseye.
En dart variant som passar medelbra spelare eftersom du ändå måste kunna sikta någorlunda.
Bäst poäng (Cricket)
Den allra enklaste formen av dart är att bara turas om och räkna poäng så att man ser vem som får mest. Antingen kan man köra ett visst antal kast eller så sätter man en viss poäng som man ska uppnå. Vill man göra det med en twist kan man spela med att endast poäng över en viss summa räknas, exempelvis 40. Får man 54 poäng med sina tre pilar så får man alltså bara 14 poäng och får man 32 så får man 0 poäng eftersom det är under 40.
Killer
Det här är en kul spelform för en grupp. Varje spelare får ett eget nummer tilldelat, oftast genom att man kastar med fel hand och får det som man träffar.
Alla spelare har sedan 3 liv som kan öka på genom att träffa sitt nummer. Röda och gröna rutor räknas som vanlig och ger alltså 2 eller 3 liv. Man kan inte få mer än 5 liv, och träffar man en dubbel när du har 4 liv så dras allt över 5 av så du har alltså fortfarande 5 liv.
När en spelare kommit upp till exakt 5 liv så blir man killer och kan då ta andras liv genom att träffa deras nummer. Även här räknas dubbel och trippel områdena så man kan i ett svep ta 2 eller 3 liv med en pil.
Den som kommer under 0 liv åker ut och spelet fortsätter tills det finns en ensam vinnare kvar.