Den försvunna diamanten: regler för hur man spelar

I den försvunna diamanten är reglerna tydliga: Det gäller att hitta Afrikas Stjärna, den mytomspunna diamanten, genom att ta sig runt och leta i Afrika på olika platser. Den som hittar diamanten och lyckas ta den tillbaka till säkerhet är också den som vinner. Längs vägen så finns det både rövare och andra juveler som ger en möjlighet att ta sig fram med både båt och flyg istället för landvägen.

Spelet passar från 7 års ålder och tar en knapp timme att spela. Man kan var upp till 5 spelare. 

Spelplanen i Den försvunna diamanten 

Spelplanen är en karta över Afrika med vägar och platser utmarkerade. Till spelplanen finns 5 spelpjäser, en för varje spelare. Det finns också pengar i olika valörer, ett antal markörer med olika innebörd samt en tärning. 

I början av spelet blandar man markörerna och lägger dem med baksidan upp på de olika platserna på spelplanen. Ingen ska veta vad som ligger var. Det finns (lite beroende på vilken utgåva spelet är) 7 olika typer av markörer:

  • 6 Svarta: Ingenting händer (förutom på slavkusten där man får stå över ett kast.
  • 4 Rövare: Får du en rövare så blir du av med alla dina pengar. Har du inga så händer ingenting. Om du råkar vara på en ö som kräver att du tar båten vidare, men då inte ha pengar till betalning, så får du stå över ett kast för att betala av resan.
  • 2 Rubiner: En rubin är en ädelsten som ger dig 5000 kr. På Guldkusten ger den det dubbla.
  • 3 Smaragder: En smaragd är en ädelsten som ger dig 4000 kr. På Guldkusten ger den det dubbla.
  • 6 Topazer: En topaz är en ädelsten som ger dig 3000 kr. På Guldkusten ger den det dubbla.
  • 1 Diamant: Diamanten är den alla letar efter. Hittar du den så behåller du den och ska så fort som möjligt ta dig till Kairo eller Tanger för att vinna spelet.
  • 8 Visum: Om diamanten ännu inte hittats är ett visum värdelöst och ger dig ingenting utan lämnas tillbaka. Om diamanten däremot hittats så är ett visum guld värt eftersom det ger spelaren samma möjlighet att vinna som spelaren med diamanten. En spelare som hittar ett visum efter diamanten hittats ska också ta sig till Kairo eller Tanger för att vinna spelet.

Spelets regler

Bestäm någon som sköter banken och dela ut 5000kr till varje spelare som startkapital. Varje deltagare bestämmer sedan var de vill börja med sin spelpjäs, Kairo eller Tanger. Slå sedan tärning om vem som ska börja själva spelet. Den som får högst börjar och sedan är det turordning medsols som vanligt.

På spelplanen finns de olika stegen utmarkerade och man får gå så många steg som tärningen visar. Om två eller flera spelare hamnar på samma ställe är det ok enligt reglerna. När man förflyttar sig kan man välja att antingen göra det till lands, sjöss eller flyg. Om du står på en röd ruta måste du innan du slår bestämma hur du vill förflytta dig.

Förflyttning på land

Att förflytta sig till land kostar ingenting utan du går de antal steg som tärningen visar längs med de utmarkerade linjerna. Skulle du komma till en markör måste du inte använda alla dina steg, utan kan välja att stanna på markören.

Vända på marker

Om du stannar på en markör som kan vändas har du två val innan det är nästa persons tur. Antingen så betalar du 1000kr och kan direkt vända markören. Du kan också välja att chansa och slå tärningen. Får du då 4:a, 5:a eller 6:a så får du vända markören gratis. Beroende på vad markören visar och var du hittar den så gäller lite olika regler (se ovan och på “Specialregler för specifika platser”). Man kan också stanna på en markör utan att välja att vända den.

Om man inte lyckas vända en markör så kan man när det blir ens tur återigen välja hur man vill göra. Antingen kan du återigen betala eller chansa med tärningen för att få vända markören, ELLER så väljer du att gå vidare. Du måste välja innan du ev. slår.

Skulle en motspelare komma till samma markör som du så gäller samma regler som vanligt. Den nya spelaren kan alltså hinna vända och ta den innan den som redan står där har sin tur.

Förflyttning via flyg

Att flyga är det dyraste och kostar 3000 kr. Här går resan snabbt och tar dig direkt från start till landning utan att du ska slå tärningen. Du får inte heller slå tärrningen efter du landat för att gå vidare.

Flygbijetten gäller bara en resa, så är det en mellanlandning måste du sedan köpa en ny biljett innan du fortsätter.

Om du landar på en markör gäller samma regler som vanligt och du har möjlighet at vända den.

Förflyttning till sjöss

Att resa med båt kostar 1000kr och går längs med de utmarkerade båtlinjerna. När du betalt biljett så slår du med tärningen och går så många steg som den visar. Till sjöss gäller dock att när du kommer till en röd ruta måste du stanna, oavsett om den har en markör eller inte. Där gäller samma regler som vanligt för att vända markören.

Om du inte har råd med biljetten tillbaka kan du stå över ett kast för att kunna ta dig med båten.

Specialregler för specifika platser

Det finns flera städer och platser som har lite speciella regler för att skapa lite variation i spelet. Det är Guldkusten, Kapstaden, Slavkusten, Sahara och St. Helena.

Guldkusten

Hittar någon en ädelsten här får den dubbelt så mycket betalt för den.

Kapstaden

Den som är först att ta sig till Kapstaden får 5000 kr av banken.

Slavkusten

Om man får en svart markör på Slavkusten så får man stå över ett kast.

Sahara

Även i Sahara finns rövare, vilket innebär att om man hamnar på den markerade punkten blir man fånge och måste slå en 1:a eller 2:a för att bli fri att fortsätta. Man blir inte av med några pengar varken här eller på St. Helena. 

St. Helena

På St. Helena kan man fastna i piraternas grepp om man hamnar på en av de markerade punkterna. För att komma loss måste man slå en 1:a eller 2:a.

Vem som vinner i den försvunna diamanten

Den som hittar den försvunna diamanten ska ta sig till antingen Kairo eller Tanger för att vinna spelet. Man måste inte ta den till samma stad som man startade i.

Om någon redan hittat diamanten finns den också möjlighet för de övriga att hitta ett visum och sedan hinna före till Kairo eller Tanger för att vinna. Visumet måste hittas efter att diamanten hittats.